[dfrads id=5334441]De meeste mensen denken dat budget webhosting altijd slecht en traag is, dit is natuurlijk niet helemaal waar.
Bij de meeste bedrijven loopt het gewoon zeer goed. Het is wel zo dat het bij de goedkopere bedrijven meer voorvalt dat de website even onbereikbaar is. Zo kan het bij een duurdere hosting 1 of 2 keer per jaar voorvallen en bij een budget hoster misschien 1 a 2 keer per maand. We hebben het wel over korte downtimes waar jij en je bezoekers normaal gezien neit zoveel last van zullen ondervinden.
Downtime door onderhoudswerken
Onthoud ook dat bijna alle webhosting bedrijven af en toe downtimes hebben. Deze downtimes zijn echter geplande onderhoudswerken die van essentieel belang zijn om te zorgen dat alles up-to-date is en snel loopt. Deze periodes van korte downtime tellen NIET mee in de uptime garantie die het webhosting bedrijf aanbiedt!
Waarom budget hosting soms iets meer downtime heeft
Hoe komt het dan dat budget hosting soms iets meer downtime heeft dan een duurder pakket? Dit komt onder andere door de onderstaande dingen.
- Veel groter klantenbestand
- Meer servers waardoor de kans dat er eens server uitligt faalt hoger is
- De lage prijs trekt vele hobbyisten aan die vaak slecht geprogrammeerde scripts draaien
- Monitoring van de servers is iets lastiger omwille van het hoge aantal
- Meer gebruikers op 1 server zodat het mogelijk is om goedkope prijzen aan te bieden
Dat een budget hostingbedrijf ook gebruik maakt van goedkope hardware is totaal niet waar, deze gebruiken net zoals andere bedrijven goede hardware maar plaatsen gewoon meer gebruikers op de hardware.
De support
Zelf heb ik al vele hosting pakketten versleten en ik kan dan ook zeggen dat dit het belangrijkst verschil is tussen budget hosting en dure hosting. De support van de goedkopere providers is vaak niet zo goed bereikbaar en je kan van 24 uur wachten op een antwoord van de klantendienst. Het is wel zo dat ze in grotere bedrijven zoals bijvoorbeeld Versio dit oplossen met een eerste en een tweede support lijn waardoor je toch in een uurtje antwoord krijgt. Versio gaat zelfs zo ver om binnenkort 24/7 support chat aan te bieden om klanten te ondersteunen. Natuurlijk is dit voor simpele vragen maar het blijft prettig om met iemand van de klantendienst te kunnen spreken.
Bij duurdere hosting heb je vaak persoonlijker en sneller contact, dit is voor vele mensen een reden om een reden om meer te willen betalen.
Moet ik dan kiezen voor een duur hosting pakket?
Je vraagt jezelf natuurlijk af waar je voor moet kiezen. begin met jezelf de vraag te stellen of je extra wilt betalen voor snelle en goede support en of het nodig is. Als je al iets meer technische kennis hebt dan kan je vaak zelf de meeste dingen oplossen en heb je gewoon een goed hosting pakket nodig.
Bekijk ook het doel van de website, kleine blogs kleine affiliate websites of hobby projectjes, kortom websites met een laag tot gemiddeld bezoeker aantal kunnen perfect op goedkope shared hosting. Als je daarentegen een webshop of een druk bezocht forum hebt, ga dit dan NIET op een goedkoop shared hostingpakketje plaatsen, dit is om problemen vragen. De website brengt hoogstwaarschijnlijk redelijk wat geld op, enkele eruo’s extra betalen per maand kan ervoor zorgen dat je geen geld misloopt door downtime omdat je te veel resources van de gedeelde server gebruikte en de provider je account even op suspended heeft gezet totdat je het oplost.
Een vraag of opmerking? laat een berichtje achter!